De weblog met de positieve vibes!

23.8.04

Een beetje enge man

Mailwisseling op maandagochtend...

Jaap:
"Nog genoten van de (...) Zomergast? Ik heb het laatste stuk gezien en was niet echt onder de indruk. Sommige verbanden die Tijs Goldschmidt liet zien, lagen te veel voor de hand en hadden ook soms niets met elkaar te maken. Ik had zijn boek (Darwins hofvijver) wel thuis liggen, daar ga ik binnenkort (weer) aan beginnen."

Sander:
"Ik ben gisteren vrij snel afgehaakt bij Zomergasten. Kende die hele Goldschmidt niet; (...) de helft van de fun van het programma is toch wel dat je je vooraf in kunt leven in een hoofdpersoon. Vond het een beetje een slome duikelaar eerlijk gezegd. Fragmenten konden me niet echt boeien. Was niets in vergelijking met Tabaksblat vorige week, als je het mij vraagt..."

Jaap:
"Tabaksblat was erg interessant om te zien. Alleen vraag ik me af hoe hij leiding heeft gegeven aan een multinational als Unilever. Ondanks dat hij ongetwijfeld erg intelligent en daadkrachtig is geweest tijdens zijn professionele leven, vond ik dat hij iets miste dat Jack Welch wel had; een vorm van charisma en overredingskracht. Of zou Welch de Amerikaanse en Tabaksblat de Europese CEO vertegenwoordigen? Gaarne je mening..."

Sander:
"Ik vond Welch een beetje een enge man. Ik denk inderdaad dat het verschil tussen Tabaksblat en hem de verschillen tussen de VS en Europa tekent. Dat was in mijn visie ook wel een beetje het thema van zijn avond; (...) Zoals Tabaksblat met zijn anekdote over zijn Amerikaanse entree mooi schetste: Als je in de VS als manager iets roept, dan is de reactie "Zo gaan we het dan doen". (...) In datzelfde klimaat heeft volgens mij een debacle als met US Foodservice of Enron kunnen ontstaan. Iedereen redeneert: Als de baas het zegt, zal het wel goed zijn. En omgekeerd: Als de baas zegt "dit is je target", dan doe je er alles aan om dat te halen. Desnoods ga je een stap verder dan gezond is."

Hoe geweldig dat televisie je tegenwoordig nog langer dan een week kan bezighouden! Vraagt u voor de gein eens om negen uur aan een willekeurige kijker om drie onderwerpen uit het Acht Uur Journaal van die avond te noemen... Ik bedoel maar.