De weblog met de positieve vibes!

22.9.04

Met pijn in het hart

Vanaf vandaag mag ik er godzijdank eindelijk over praten. De afgelopen maanden wist ik zelf al dat ik Intermax zou gaan verlaten, had ik John en Ludo ingelicht en een aantal mensen in mijn directe omgeving, maar hield ik verder vooral mijn kaken stijf op elkaar. Dat was best lastig op z'n tijd. Zo had ik het er graag al veel eerder met Bernard Jan over willen hebben. BJ – zoals hij in de wandelgangen heet – is senior consultant bij ons, maar is vooral de voormalig programmaleider van twee radiostations, die ik enkele jaren geleden naar Intermax haalde.

Tegelijk was BJ vandaag het minst verrast. "Dat verbaast me niets," reageerde hij. En dat is ook wel begrijpelijk. Het past bij mijn gemoedstoestand van de afgelopen tijd en verder delen we de passie voor radio. Ik heb er ook nooit een geheim van gemaakt dat ik ooit de overstap naar de oude media zou willen maken. Inmiddels is het bijna een gevoel van terug naar de oorsprong. Ik maak radioprogramma's sinds mijn elfde levensjaar en het is de rode draad in de rest van mijn leven. Ook de band met mijn partners John en Ludo komt voort uit onze gezamenlijke tijd bij Omroep Vlaardingen.

Na een decennium Intermax is het tijd voor iets anders. Met pijn in het hart. Ik kan niet ontkennen dat deze dag emotioneel was en dat er een paar momenten waren dat het aanstaande vertrek zo realistisch voor kwam, dat ik de tranen achter mijn ogen voelde branden. Ik ga die club echt missen. Het is een derde van mijn leven. Het is de plek waar ik groot ben geworden. Het is de meest vormende ervaring ooit geweest, waarbij ik bovendien het voorrecht heb gehad om bij te mogen dragen aan een technologisch keerpunt in de geschiedenis.

Het internet heeft ons leven veranderd en van die ontwikkeling heb ik deel uitgemaakt. Ik was erbij toen de eerste plaatjes op het web verschenen, toen er databases aan sites gekoppeld werden, toen online betalen tot de mogelijkheden ging behoren en toen het doodnormaal werd dat je niet meer naar de videotheek of de cd-winkel ging, maar filmpjes en muziek gewoon van het internet haalde. Ik heb meegebouwd aan die revolutie. En dat vervult me best met enige trots. Trots vooral ook omdat wij er nog zíjn. Omdat we dat gewoon goed gedaan hebben. Tien jaar winst. Punt.

Hoe zeer ik Intermax ook ga missen, ik heb toch heel sterk het gevoel dat ik deze stap móet zetten. Omdat ik niet over tien jaar wil balen van het feit dat ik het niet heb geprobeerd. Ik moet mijn hart volgen. Vandaag werd ik daar gek genoeg in gesteund door mijn belangrijkste klanten, die ik zelf telefonisch van mijn vertrek op de hoogte bracht. Eén van hen, een advocaat, biechtte op al jaren ook volledig geschoold commercieel vlieger te zijn, maar niet te vliegen. Hij begreep precies wat me bewoog. Anderen waren verrast, maar – voor zover ik dat kon beoordelen – toch vooral ook oprecht met hun felicitaties.

Het woord 'moedig' is vandaag een aantal keren gevallen. Mensen vinden het moedig dat ik de stap zet van een behoorlijk gevestigde positie naar een onzekere toekomst. Onzeker is het ook wel – in die zin dat ik absoluut niet weet wat ik vanaf januari ga doen – maar toch heb ik niet echt een 'moedig' gevoel bij mijn vertrek. Het lijkt meer vanzelfsprekend. Het is tijd voor een volgend hoofdstuk. Ik wil weer creatief bezig zijn. Ik wil weer presenteren, maar ik wil ook blijven ondernemen. Op dat gebied jeukt het al behoorlijk. Ik wil iets met de integratie van radio, tv en internet.

De combinatie tussen creatief en ondernemen gaat er zeker komen. Dat weet ik. Dat zegt m'n onderbuik. En als ik de afgelopen jaren nou één ding van John heb geleerd, dan is het wel dat onderbuikgevoel soms leidend moet zijn. Dit is zo'n moment.

En nu ga ik op de bank liggen, want ik ben helemaal op.

6 Reactie(s):

Anonymous Anoniem said...

San, het komt allemaal wel goed...met jou, met ons. Mijn zegen en gelukwensen heb je alvast te pakken - Ludo.

22 september 2004 om 23:32

 
Anonymous Anoniem said...

Hej Sander, succes de komende maanden.
Ik hoop dat je het zelfde verhaal over tien jaar weer kan schrijven. Dat je ons ook dan weer hebt getrakteerd op 10 jaar vernieuwing.
Was er ooit niet het plan om stoelen te verhuren op de hoeksten??

En als je de komende maanden niets te doen hebt de deur staat open voor je.

23 september 2004 om 01:21

 
Anonymous Anoniem said...

Sander, inderdaad een moedig besluit. Onze sparrings-momenten zal ik zeker missen. Dank voor de prettige samenwerking en heel veel succes in de toekomst !

23 september 2004 om 06:22

 
Anonymous Anoniem said...

Beste Sander,

Met jouw enorme talenten, passie en creativiteit is de wereld te groot om vanaf één plek te ontdekken. Dapper en moedig? Natuurlijk. Maar vooral logisch.
Je bent een eigenwijze donder, maar wel eentje waar ik veel van heb geleerd. Blijf inspireren en val in de toekomst ook eens wat andere kale dertigers met rode broeken lastig met een onvervalste Versluys-bui!

Het ga je goed en tot gauw!

Jeroen

23 september 2004 om 11:10

 
Anonymous Anoniem said...

Sander,

Houd vast dat onderbuik gevoel.
Houd vast die contacten met John, Ludo en de anderen. En met mij.
Houd vast dat je af en toe (wat vaker misschien?) op de bank gaat liggen.
Lekker op die onderbuik!

Ik heb respect voor je en verwacht zéker dat je je doelen bereikt.

Chris Kooij - comcon.com b.v.

23 september 2004 om 13:55

 
Anonymous Anoniem said...

Het Nederlandse internet zal nooit meer hetzelfde zijn... (dat is gelul natuurlijk, maar dat klinkt lekker dramatisch, en jij begint over tranen enzo...)

Je weet dat ik het een "prachtige" stap vind (fuck het woord "moedig").

Maar lig niet te lang te miepen op de bank. Hup naar buiten, de zee op, ga radio maken, desnoods als piraat.

25 september 2004 om 11:37

 

plaats een reactie

<< Home