De weblog met de positieve vibes!

20.9.04

Wat kost zo'n stakingsdag?

Het leek wel of er een voetbalwedstrijd op de Coolsingel werd gespeeld. Het geluid van oorverdovende toeters en van joelende mensen verspreidde zich door de stad. Het straatbeeld was wazig door een dikke oranje mist, afkomstig van de vuurpijlen die de dertigduizend demonstranten ontstaken. De menigte oogde bontgekleurd door de verscheidenheid aan actiejassen, hoeden en linten met dreigende teksten. 'Elke dag actie' waarschuwde FNV Bouw. 'Wij zijn het zat' kopte een shirt dat gedragen werd door een afgedragen punker.

Wat kost zo’n stakingsdag eigenlijk? Ik neem aan dat er politiebegeleiding nodig is bij dit soort evenementen, EHBO en in ieder geval opruimtroepen van de Roteb om Rotterdam na afloop weer toonbaar te maken. En dan de gederfde inkomsten: Winkels in het centrum waren vandaag nauwelijks bereikbaar en natuurlijk werd in tal van bedrijven niet gewerkt en dus ook niet verdiend. Alleen al van de kosten die gemoeid waren met de merchandising van de bonden, zou gemakkelijk een aantal WAO-ers overeind gehouden kunnen worden.

Begrijp me goed: Ik stem al m'n hele stemgerechtigde leven keurig PvdA en gun iedereen het recht op actie. Toch was ik iets teleurgesteld toen ik vanavond Wouter Bos als demonstrant zag in het journaal. Ik vond het iets te makkelijk dat hij nu schouder aan schouder met Lodewijk de Waal tegen de ontstoken voet van Balkenende stond aan te schoppen. Volgens mij zou het veel verstandiger zijn om juist nú niet te staken, maar een paar procent extra energie te investeren. Om de Nederlandse economie net dat zetje te geven.

Ik was wel blij dat de zon niet scheen vandaag. Zo’n actiedag moet niet te prettig aanvoelen. Ironisch genoeg is de 'hete herfst' van de vaderlandse vakbeweging nu gestart op een bijzonder schrale septemberdag...