De weblog met de positieve vibes!

15.10.04

Bush blijkt aimabele man

Terwijl ik gisteravond laat even uitblies na een lange dag, bereikte een tekstbericht mijn telefoon. Het was John. 'Kabinet gaat binnen afzienbare tijd vallen,' schreef hij. Ik SMS-te de vraag retour of ik NOVA had gemist of dat deze mededeling aan zijn eigen onderbuik was ontsproten. Ik bleek NOVA te hebben gemist en nam me voor om de herhaling te zien.

Het was door het tekstbericht van John dat ik de televisie aanzette en op Nederland drie net op tijd invoegde in 'Journeys with George' om geboeid te raken. In deze documentaire, die gefilmd is met een eenvoudige handcamera, schetst Alexandra Pelosi een beeld van de campagne van George W. Bush in de aanloop naar de verkiezingen van 2000. Een jaar lang volgt ze het circus van dichtbij. Eerst in de strijd om de 'primaries' en later in het gevecht tegen Al Gore.

'Journeys with George' heeft in politieke zin weinig om het lijf, maar geeft met name een kijkje in de campagnekeuken. De kijker reist mee met de presidentskandidaat en de meest opnamen zijn dan ook gemaakt in vliegtuigen en bussen. Behalve het feit dat ik geschokt was door de wijze waarop journalisten zich laten fêteren door de Republikeinen, was ik met name verbaasd over de persoonlijkheid van George W. Bush. Het bleek een aimabele man. Gevoel voor humor. Attent.

Bush en Pelosi - die overigens uit een Democratisch nest komt - bouwen tijdens het campagnejaar een band op. Dat wil overigens niet zeggen dat de filmster daadwerkelijk dichter bij het politieke geweten van de Republikein komt. Als ze hem tijdens een persconferentie vraagt of hij 's nachts rustig slaapt in de wetenschap dat hij als gouverneur van Texas wellicht ook onschuldigen ter dood laat brengen, doet Bush haar zelfs even in de ban. "Dat was een opmerking onder de gordel," oordeelt hij.

Later komt dezelfde Bush haar te hulp nadat Pelosi in het vliegtuig onder haar collega's een onderzoekje heeft gedaan. De vraag luidt wie er denkt dat Bush de verkiezingen gaat winnen. Iedereen blijkt in te zetten op zijn rivaal Gore. Als het onderzoek uitlekt en geplaatst wordt door een krant, is Pelosi in één klap uit de gratie. Haar collega's van het journaille zijn bang voor de reactie van Bush. De gouverneur stapt echter op Pelosi af en zegt: "Als mensen mij met jou zien praten, weten ze dat het goed is." En inderdaad.

De herhaling van NOVA heb ik uiteindelijk gemist. Ik herinner me vaag dat ik Elske ter Veld zag die door Clairy Polak werd ondervraagd over de vakbeweging. Het volgende moment was er testbeeld in mijn hoofd. Vannacht heb ik van Bush gedroomd...