De weblog met de positieve vibes!

27.10.04

De bijbel is 'hotter' dan ooit

Mag een 'kribbe' eigenlijk wel 'voederbak' heten en is 'in den beginne' niet gepaster dan 'in het begin'? De nieuwe bijbelvertaling is vandaag gepresenteerd, hetgeen gepaard gaat met hevige discussies. Zelf heb ik er ook een mening over, al is die wat schizofreen. Aan de ene kant vind ik het jammer dat de 'kribbe' niet meer is, aan de andere kant juich ik het toe dat de bijbel toegankelijker is gemaakt.

Hoewel ik mijn middelbare schooltijd op een christelijk lyceum heb doorgebracht, is de bijbel voor mij nog meest onontgonnen terrein. Al enkele keren heb ik geprobeerd me er doorheen te worstelen, het boek stoer naast mijn bed gelegd om zondagochtend toegewijd te bladeren, maar zonder noemenswaardig resultaat. Dat de nieuwe vertaling als 'een spannend boek' leest, zoals sommige commentaren nu beweren, lijkt me dan ook pure winst.

De discussie waarmee de introductie gepaard gaat, is begrijpelijk. Dat sommige kerkgenootschappen dreigen om de vertaling in de ban te doen, verandert echter niets aan het feit dat er een nieuwe versie is. Veel interessanter vind ik het dan ook dat de discussie op zich nieuwswaardig wordt bevonden. De bijbel is 'hotter' dan ooit. Tot mijn verbazing zag ik zojuist zelfs een gelikte registratie van de officiƫle presentatie in Rotterdam.

De uitzending werd vanuit De Doelen aan elkaar gepraat door Philip Freriks, die ook zonder stotteren blijkt te kunnen praten. De koningin las voor uit Genesis. Er was muziek en een geweldig koor en er ware fraaie beelden. Kosten nog moeite gespaard. Bovendien werd het bijbelspektakel op prime time uitgezonden op Nederland 1. Morgen krijg ik de nieuwe vertaling van Ludo cadeau. "Ik koop er een voor je, als evangelist zijnde," grapte hij per SMS.