De weblog met de positieve vibes!

4.10.04

'Winnen zonder strijd'

Vandaag het laatste directieoverleg waarbij ik aanwezig was. Het nieuwe team moet zich nu vormen, met mijzelf op de achtergrond tot het einde van het jaar. Hoewel ik geprobeerd heb om net zo kritisch als anders te zijn, was de sfeer in mijn hoofd toch niet hetzelfde. Al was het alleen maar omdat John de vergadering begon met de attente mededeling dat hij dit moment toch niet ongemerkt voorbij wilde laten gaan. "Je gaat een liedje zingen," vroeg ik?

Normaal gesproken zou hij beslist 'De Vlieger' hebben ingezet, maar na een feestje gisteren was John vandaag nauwelijks bij stem. Geen liedje maar twee boeken. De biografie van presidentskandidaat John Kerry en het oude Chinese werk 'Winnen zonder strijd' van Sun Tszu. De schrijver past in de traditie van de 'Zen' en predikt dat het altijd de voorkeur verdient om een gevecht in je voordeel te beslechten zonder strijd te leveren. "Misschien had ik het je vijf jaar geleden moeten geven," grapte John.

Na afloop van het overleg riep Ed dat hij me wel zou missen. Hoe aardig ook, het voelde even of ik iets terminaals onder de leden had.