De weblog met de positieve vibes!

20.10.04

Zestien films op een chipkaart

Vincent adviseerde mij afgelopen week tijdens een etentje in 'Dudok' om het boek 'De Broncode' van journalist Eric Smit te lezen. Zaterdag liep ik het toevallig tegen het lijf, toen ik rondneusde in het non-fictieaanbod bij 'Donner'. Zondag startte ik met lezen en binnen zesendertig uur sloeg ik het boek geconsumeerd en wel weer dicht, om het vervolgens aan Mike door te geven.

'De Broncode' verhaalt over de Groningse televisiereparateur Jan Sloot en diens levenswerk: een coderingstechniek om digitale films tot een belachelijk kleine bestandsgrootte terug te brengen. De man beweerde in staat te zijn zestien speelfilms te parkeren op een chipkaart, hetgeen door iedereen met enig verstand van dataopslag voor schier onmogelijk wordt gehouden.

Het boek gaat tevens over zakentycoon Roel Pieper, die zich door Jan Sloot liet overtuigen en vast van plan was om dankzij de revolutionaire vinding een nieuwe Bill Gates te worden. Zover kwam het niet. Want Jan Sloot nam zijn geheim – als het al bestond – mee in zijn graf. Op de dag dat hij de broncode van zijn techniek zou overdragen, viel hij dood neer in de achtertuin van zijn Nieuwegeinse woning.

Het verhaal is waar gebeurd en daardoor juist zo fascinerend. Bovendien is het door Smit op voortreffelijke wijze geschreven. De zoektocht van Jan Sloot naar erkenning en de foute types die hij hierbij ontmoet. Het hilarische gedrag van Leon Sterk, die als eerste het avontuur met de televisiereparateur aangaat en daarbij geld van anderen uitgeeft alsof het gratis is. De onfrisse wijze waarop Pieper instapt.

'De Broncode' is een absolute aanrader. Een spannend boek, dat stilistisch dik in orde is. Een overtuigend product van liefdevolle research. Een verhaal dat je niet meer loslaat.

Update 20/10/04
Voor fans van 'De Broncode': De door Leon Sterk geïnitieerde website van Davoc is nog steeds online! Aanschouw de sterrenhemel...

10 Reactie(s):

Anonymous Anoniem said...

niet gelezen wel een doku over gezien ik denk dat hij vermoord is staat daar ook iets over in dat boek??

20 oktober 2004 om 21:57

 
Blogger Sander Versluys said...

Er wordt wel gezinspeeld op deze mogelijkheid. De timing van zijn overlijden is verdacht, maar ook blijkt dat bepaalde zaken missen. Zo had Sloot een kastje ontwikkeld voor demonstraties van zijn systeem, dat nooit is teruggevonden. Je kunt op je vingers natellen dat heel wat multinationals belang hadden bij de verdwijning van Jan Sloot. Voor organisaties als Cisco, Microsoft en Worldcom was hij natuurlijk een regelrechte bedreiging.

21 oktober 2004 om 10:46

 
Anonymous Anoniem said...

Blijft machtig interessant, wil het hele Broncode gebeuren graag nieuw 'leven' inblazen.

3 mei 2007 om 19:12

 
Anonymous Anoniem said...

Die Leon Sterk, daar heb ik ook nog 10.000 euro van tegoed.

6 april 2011 om 23:15

 
Anonymous Anoniem said...

Is een kennis van me, Leon.
Heb samen met hem gewerkt in Heerenveen.
Leuke jongen, is op dit moment met een stichting bezig in Groningen.
Ik laat er maar nier te veel over los.

6 april 2011 om 23:50

 
Anonymous Anoniem said...

Ik ben dezelfde persoon die hiervoor een recensie achterliet.
Ik heb gewerkt bij een bedrijf van hem in Heerenveen.
Hij heeft me veel geleerd.
Zelf kom ik nog wel eens bij hem in Groningen, waar hij een stichting heeft voor mensen zonder werk of met een handicap.
Teruggetrokken en zonder luxe.
Waarschijnlijk weten weinig mensen hiervan.
Ik kan veel over hem vertellen, maar geloof me, hij is niet zo zoals mensen hem hier beschrijven.
Gewoon een intelligente man, met gevoel.
Die eens zijn leven heeft veranderd.

Eelco

6 april 2011 om 23:58

 
Anonymous Anoniem said...

En de mensen die geld van hem tegoed hebben, hebben dit aan hunzelf te danken.
Moeten ze maar beter opletten.

Eelco

7 april 2011 om 00:00

 
Anonymous Anoniem said...

Een thema waar menig IT'er in de afgelopen jaren aan vastgebeten heeft. Mijn inziens heeft "De Broncode" wél bestaan in de vorm van endless compression. Endless compression is ter dege mogelijk en er zijn mensen die demo's kunnen geven. Het enige nadeel is dat deze vorm veel rekenkracht vergt. Jan Sloot zijn algoritmes waren misschien eenvoudiger van opzet (who knows).
Een interessante link is http://jansloot.telcomsoft.nl
Volgens mij lopen daar ook discussies in afgesloten omgeving ?!

Yoran.

19 april 2011 om 22:42

 
Anonymous Anoniem said...

Heb nog steeds wel respect en waardering voor hem. Gegroet RLB

9 december 2011 om 00:02

 
Anonymous Anoniem said...

Die stichting zou met het schip mv ourworld naar het eiland tortola gaan als een party schip, ook dit mislukte. het was een masterplan van leon. het lukte alleen niet door de crises. en wat betreft de broncode, die was er wel degelijk. ik heb het gezien en mee gemaakt.
Leon sterk is m'n maatje al heb ik hem al een paar jaar niet meer gezien (helaas). Richard B

1 oktober 2013 om 11:27

 

plaats een reactie

<< Home