De weblog met de positieve vibes!

10.11.04

Klein beetje in de war

De algemene teneur is dat ons land een beetje in brand staat op het moment. Ik kan niet anders dan deze lezing beamen. Alleen al in Rotterdam zijn ettelijke moskeeën het doelwit van aanslagen geweest, een islamitische school in Eindhoven is half ontploft en vandaag lijkt Den Haag wel oorlogsgebied. Ik hoorde zojuist dat het luchtruim boven de Hofstad zelfs is afgesloten, in verband met de opsporing van een aantal vermeende terroristen.

Graag wil ik een parallel trekken met de economie. Die is in mijn visie namelijk net zo ongrijpbaar als het multiculturele vraagstuk. De kern van een recessie is volgens mij dat uiteindelijk een 'self-fulfilling prophecy' in werking treedt. Als we maar hard en lang genoeg tegen elkaar roepen dat het slecht gaat met de economie, dan zál het waarschijnlijk ook wel bergafwaarts gaan. Ik roep het tegen iemand, die zegt het tegen de buurman en de buurman besluit voorlopig geen nieuwe grasmaaier te kopen.

Het omgekeerde is net zo waar. Ik ben er van overtuigd dat positieve beeldvorming de economie kan stimuleren. Net zoals ik er van overtuigd ben dat het mogelijk is om langs deze weg de sluimerende multiculti-brand te doven. Fanatieker dan ooit groet ik nu dus mijn van oorsprong Turkse en Marokkaanse buurtgenoten en tegen iedereen die het horen wil vertel ik vanaf nu dat het allemaal wel meevalt met de chaos in dit land, na de moord van afgelopen week.

Nederland is niet 'in oorlog', zoals Zalm dit weekend beweerde. Ons land is ook niet 'in strijd', zoals de premier zijn minister verbeterde. We zijn even een klein beetje in de war. Dat is alles. En verder gaat het prima! Met u?

Update 12/11/04
De positieve benadering wordt ook gehanteerd door onze vorstin: "Koningin Beatrix heeft vrijdag het belang benadrukt van de gelijkwaardigheid van iedereen die in Nederland woont. Zij deed dit tijdens een ontmoeting met Marokkaanse jongeren. (...) Met dit bezoek wilde Beatrix de positieve elementen in onze samenleving versterken, aldus een van de aanwezigen."

Bron: Nu.nl

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem said...

San, ben het volledig eens met je economische stelling.
Heb je volgens mij ook van mij gejat, enfin, de stelling gaat ook op als je gaat stappen. Zeuren dat het niet leuk is versterkt de negatieve vibe, G-Spot is altijd leuk ;-)

11 november 2004 om 18:23

 

plaats een reactie

<< Home