De weblog met de positieve vibes!

19.12.04

Een stad zonder ziel

De route van het vliegveld naar de stad deed meer denken aan de oprijlaan van een luxe resort, dan aan de toegangsweg naar een Aziatische metropool. De perkjes langs de weg lagen er opgeruimd en goed onderhouden bij. De vorm van de enorme woontorens herinnerde ons aan Hong Kong. De gebouwen waren echter niet bruin uitgeslagen, maar zaten keurig in de verf.

Singapore ademt in geen enkel opzicht de hectiek van een stad als Bangkok uit. Het verkeer is er overichtelijk en de massa's mensen op straat ontbreken. Eetstalletjes tref je alleen in overdekte 'foodcourts'. Ze zijn bovendien gemarkeerd met een letter, die de mate van hygiƫne aangeeft. Een 'A' betekent geen enkel risico, terwijl je de stalletjes met een 'D' beter kunt mijden.

Het is een stad zonder ziel. Degelijk en ietwat saai. We waren steeds op zoek naar het authentieke Singapore, maar kwamen voortdurend bedrogen uit. Zelfs 'Chinatown' en 'Little India' oogden veel te netjes. De kleurige huisjes waren keurig gepleisterd en iedereen wachtte vroom tot het stoplicht op groen sprong. Alleen de hindoe-tempels en de enorme moskee die we bezochten, ademden iets sfeervols uit.

Zaterdagmiddag hadden we een lunchafspraak met Bibi en Edwin. Ze waren een weekend over uit Indonesiƫ, waar ze de afgelopen maanden druk zijn geweest met hun afstudeerproject. Terwijl we wat dronken aan 'Boat Quay', bleek hoe relatief het beeld van een wereldstad kan zijn. Voor hen was de rust en de orde van Singapore juist een weldaad, na het verstikkende klimaat van Jakarta.

Van Bibi kreeg ik een ineengedoken Boedha voor mijn verjaardag. "Die brengt geluk," vertelde ze. Het houten sculptuurtje past precies in de palm van mijn hand. "Het is overigens geen stressbal," vertrouwde Edwin mij toe. Toen we vandaag aankwamen in Auckland, was ik even bang dat ik mijn cadeau weer in zou moeten leveren. De quarantaineregels zijn hier streng en uitheems hout kan een bedreiging vormen.

Uiteindelijk kwamen we zonder problemen Nieuw-Zeeland binnen. En dus kan het avontuur beginnen! Morgen vertrekken Miriam, mijn Boedha en ik richting de 'Bay of Islands', ten noorden van de hoofdstad.

[Zie ook: Dossier Nieuw-Zeeland]