De weblog met de positieve vibes!

9.3.05

'Red wodka, not regular'

We besloten om na het avondeten, dat tot nu toe wellicht het enige minpunt is aan ons verblijf in Andorra - de gerechten die als onderdeel van het buffet worden aangeboden zijn meest lauw of zelfs koud - nog wat te drinken in de bar. Inmiddels zijn onze gezichten daar welbekend. Wilson, de sloomste barman van het westelijk halfrond die bovendien een beetje doof lijkt, kwam in zijn gebroken Engels informeren wat hij voor ons kon inschenken.

Thijs wilde een kopje thee. Dat snapte Wilson. Ik wilde een Red Bull met wodka, maar alleen als de wodka rood zou zijn. Of hij dat had, rode wodka. "Red wodka," vroeg de man? "Yes we have." Hij zette een blikje Red Bull op de bar en pakte vervolgens een fles Smirnoff. "Red wodka," zei hij trots. Ik schudde mijn hoofd, terwijl ik vriendelijk glimlachte. "No, sorry. I mean red wodka, not regular." Wilson keek me verdwaasd aan.

"Dit gaat niet goed komen," fluisterde Thijs naast mij. Ik besloot nog een poging te wagen. "Forget about the Red Bull," zei ik tegen het mannetje achter de bar. "Do you have red wodka?" Hij knikte uitgelaten en wees opnieuw op het blikje Red Bull en vervolgens op de fles Smirnoff die voor mijn neus stond. "Red wodka," zei hij. "Red Bull and wodka. Yes we have, you see?" Ik ademde diep in en probeerde mijn geduld te bewaren. Thijs had moeite om zijn lachen in te houden.

In een uiterste poging om uit te leggen wat de bedoeling was, griste ik het blikje van de bar. "Red Bull gone," zei ik. Hij lachte minzaam. "Now, about the wodka," vervolgde ik. "This is regular wodka. White wodka. I don't want that. I would like red wodka." Wilson wist niet meer waar hij het had. Hij pakte een nieuwe Red Bull, zette die op de plaats waar het vorige blikje een paar seconden eerder nog had gestaan en wees opnieuw op de energiedrank en vervolgens op de fles ernaast. "Red wodka," riep hij!

Ik gaf het op. "No Red Bull, no wodka," zei ik tegen mijn opponent. "Give me a J&B with coke." Wilson was opnieuw vol onbegrip. Thijs dronk genietend van zijn thee.