De weblog met de positieve vibes!

14.5.05

Groene boomslangen en kippen

"Gaat het een beetje?" vroeg Miriam. Ik schudde ontkennend mijn hoofd. Het water gutste aan alle kanten uit mijn lichaam. "Ik dreig oververhit te raken," kon ik nog net uitbrengen terwijl ik probeerde een zuchtje wind te vangen. Het was heet. Heter dan ik ooit had meegemaakt. De zon brandde en de luchtvochtigheid zorgde ervoor dat ademhalen zelfs moeilijk was. De temperatuur liep tegen de veertig graden.

We waren op de 'Chatuchak' weekendmarkt. Een markt in het noorden van Bangkok, waar iedere zaterdag en zondag bijna negenduizend kraampjes wachten op zo'n vierhonderdduizend bezoekers. De doorgangen waren smal, hetgeen de benauwde atmosfeer niet ten goede kwam. Desondanks was het een geweldige belevenis. Zeker nadat ik een theedoek had gekocht om het vocht van mijn voorhoofd te kunnen wissen.

De markt is verdeeld in bijna dertig secties met alle artikelen die je ooit mogelijk nodig zou kunnen hebben. Servies, kleding, antiek en dieren bijvoorbeeld. Vissen in alle soorten en maten, hondjes en eekhoorns in miserabele kooitjes, groene boomslangen en kippen. Op onze terugweg door de dierensectie kwamen we zelfs langs een hanengevecht. "Dat hoef ik niet te zien," zei ik tegen Miriam bij de aanblik.

Onze missie bestond uit het bemachtigen van oosterse sculpturen. Boedha-beelden of krijgers. Van hout of van brons. Ik had me voorgenomen om een flinke vracht te laten verschepen. Pas aan het einde van de middag liepen we twee monniken tegen het lijf, die uit teak waren gesneden. Het juiste hout in dit geval. Prachtige figuren waren het. Morgen gaan we terug om de deal rond te maken en nog wat extra spul te kopen.

[Zie ook: Dossier Laos]