De weblog met de positieve vibes!

13.10.05

'Neemt u dan ook broodjes mee?'

Toen ik aan het begin van de nacht thuiskwam, viel ik midden in een herhaling van het NCRV-programma 'Man Bijt Hond'. Ik zag een Hagenees op een viaduct over de Utrechtsebaan. Hij werd ondervraagd over zijn hobby. De man schepte er genoegen in om naar files te kijken, vertelde hij. Ik veerde op.

Als het goed vaststond, kon hij wel uren geboeid blijven, zei de man. "Neemt u dan ook broodjes mee?" vroeg de interviewer. Hij bevestigde dat. Broodjes en koffie, terwijl de Hagenees zijn fototoestel te voorschijn haalde en om de opstopping van dat moment voor het nageslacht vast te leggen.

De interviewer wilde weten wat de beste plekken waren om files te spotten. Het gezicht van de man klaarde op. Vol passie sprak hij over de A2 en de A20, als ik me goed herinner. Rotterdam was wel het mekka voor mensen zoals hij. Daar stond het pas echt goed vast in de spits, verzekerde hij.

Even later reed het verkeer op de Utrechtsebaan weer lekker door. De man trok zijn jas aan en huiverde een kort moment. "Zo is het mooi geweest," zei hij. "Als de file voorbij is, dan veslapt mijn aandacht." Er gaat niks boven een goede opstopping, bekende hij nog, terwijl ook zijn fototoestel verdween.

De afgelopen jaren deed ik me in verschillende radio-uitzendingen voor als Dirk de filefetisjist. De man die opgewonden werd van de gedachte aan langzaam rijdend verkeer op de A13. Nooit gedacht dat Dirk echt bestond...

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem said...

Hey, ben jij DE Sander van het RTL-nieuws?
Ik ben DE Monique bij de Verkeers Informatie Dienst, als het dan toch over files gaat....
Wel leuk dat mensen een passie voor files hebben.
Ik vind het niet erg om erin te staan.
Dan heb ik nog iets te zien ;-)

14 oktober 2005 om 07:19

 

plaats een reactie

<< Home