De weblog met de positieve vibes!

13.6.06

Beelden van coca kauwende inca's

Waarom Bolivia? Het is de meest gestelde vraag, nadat mensen eerst bewonderend knikken bij het horen van de toch iets exotische naam. Bolivia. Het ligt ook gewoon lekker in het gehoor. Als ik vervolgens uitleg hoe wijlen couturier Frank Govers de directe aanleiding voor onze aanstaande vakantie vormt, zie ik mensen keer op keer graven in hun geheugen. Meestal zonder succes.

De commercial met Govers staat mij zelf nog zeer helder voor de geest. Frank boven op een berg, in de verte nadert een man in een kleurig lokaal gewaad. "Mooie poncho," zegt de couturier. "Nieuw?" is zijn vraag die er direct op volgt. "Nee," antwoordt de Boliviaan met zware stem en zwaar accent. "Robijn Intensief." Meesterlijk bedacht. En 'catchy' want zeker vijftien jaar na dato zie ik de beelden nog duidelijk voor me.

Bolivia. Beelden van coca kauwende inca's dringen zich op. Anaconda's in het Amazonebekken. Eeuwig besneeuwde toppen die tot wel zeven kilometer hoogte reiken en uitgestrekte zoutvlaktes. Het meer van Titicaca, de gevaarlijkste weg ter wereld die langs diepe ravijnen voert en natuurlijk poncho's. Kleurige poncho's.

Frank Govers in Bolivia. Het kan ook best Peru zijn geweest...

[Zie ook: Dossier Bolivia]