De weblog met de positieve vibes!

19.6.06

'Dan worden de muggen resistent'

"Goedemiddag," riep ik opgewekt, terwijl we de behandelkamer binnenvielen. "Hè, gezellig," zei de vrouwelijke arts aan de andere kant van de tafel. "Dat weet je nog helemaal niet," flapte ik eruit. "Je klinkt in ieder geval gezellig," zei ze.

De vrouw informeerde waar onze reis naartoe zou gaan. "Bolivia," riepen we in koor. "Gele koorts en malaria," zei ik ter aansporing. De arts knikte instemmend. "Malaria hebben we het zo over," eerst maar even de gele koorts. Wie wil er als eerste?" Voor ze uitgesproken was, zat Miriam al in de prikstoel.

Toen we even later over malaria kwamen te spreken, informeerde ik of we Malarone konden krijgen. Dat was eerder namelijk prima bevallen. "Ik kan dat niet voorschrijven voor het gebied waar jullie heen gaan," zei ze. "Daar is het middel te zwaar voor. Dan worden de muggen resistent."

De vrouw vervolgde: "Als jullie zouden overwegen om naar het noorden van Bolivia te gaan, dan kan het wel." Miriam schudde haar hoofd. "Nee, daar gaan we zeker niet heen." Ik keek haar vermanend aan. "Maar als jullie het overwegen," herhaalde de arts op halve snelheid. Ik greep direct in: "Het noorden van Bolivia lijkt me prachtig! Doen we!"

Ze was al bezig een recept uit te schrijven en mompelde nog iets over ethisch verantwoord handelen. Ik lachte haar toe en zij lachte terug. Mooi geregeld.

[Zie ook: Dossier Bolivia]