De weblog met de positieve vibes!

27.6.06

'Eerst even het systeem opstarten'

Terwijl ik precies om vijf uur met het zweet op mijn voorhoofd bij de balie van Kales op Schiphol stond, kwam er een meisje aangesloft. "Ik begin maar meteen tegen je te praten," zei ik, "want ons vliegtuig vertrekt over nog geen drie kwartier en we moeten nieuwe tickets hebben." Ze keek me onverstoord aan. "Ik zal toch eerst even het systeem moeten opstarten voor ik je kan helpen," reageerde ze lauwtje met een zwaar Amsterdams accent. "Als het systeem niet aanstaat, kan ik niets voor je doen."

Ik besloot te blijven glimlachen. Geen stress. De vakantie was begonnen en ik had me voorgenomen om me nergens meer druk over te maken. En dus lachte ik het meisje vriendelijk toe en zei: "Start rustig even je systeem op, dan zien we wel verder." Er kon zowaar ook een glimlachje bij haar vanaf. Even later vroeg ze om onze oude tickets. Nadat ze die had bekeken, zei ze: "Zo dus jullie vliegen met Varig. Nou, ik zou er maar niet op rekenen dat je hier wegkomt dan. Die vlucht naar Parijs met KLM, dat gaat echt niet lukken."

Verbaasd zag ik haar aan. "We zijn net bij KLM geweest en daar staan we in het systeem. We zijn zelfs al ingecheckt." Nu was het haar beurt om verbaasd te kijken. "Wacht maar toch ze jullie tickets zien," zei het meisje. "Als ze zien dat jullie met Varig reizen, word je alsnog geweigerd. Desnoods bij de gate. Het zou een wonder zijn als jullie er doorheen komen. En mocht je Parijs toch halen, dan kan je het daar wel vergeten. Geen enkele maatschappij wil passagiers van Varig op het moment. Vergeet het."

Anderhalf uur later zette een klein toestel ons aan de grond in de Franse hoofdstad. En hoewel we vanwege overboeking niet mee konden met het eerstvolgende vliegtuig naar Sao Paulo, zaten we drie uur later - na een halve liter bier, een stokbroodje jambon en de eerste helft Oranje-Portugal - alsnog gewoon aan boord. In Braziliƫ was de connectie naar Santa Cruz ook al geen enkel probleem. En dus waren we een dikke dag na vertrek op de plaats van bestemming. "Zullen we dat meisje van Kales even bellen?" vroeg Miriam.

[Zie ook: Dossier Bolivia]