De weblog met de positieve vibes!

21.6.06

Ingeklemd tussen twee peeskamertjes

Half tien. De gordijnen waren nog dicht. Het schijnsel van de rode tl-balken was nauwelijks waarneembaar in het schelle ochtendlicht. Aan het einde van de straat zag ik een uit de kluiten gewassen Costa Ricaanse richting een open raam op de eerste verdieping schreeuwen. Ik kon niet goed verstaan wat ze zei.

Tjeerd hing naar buiten. Hij zwaaide. Ik bleef staan bij zijn voordeur die is ingeklemd tussen twee peeskamertjes en wachtte. Toen hij open deed en ik het kleine halletje instapte, begreep ik pas dat dezelfde voordeur toegang verschaft tot de werkplekken van de prostituees. We liepen rechtdoor, de trap op, naar zijn appartement.

"Ik had toch gezegd dat ik tussen de hoeren woon?" vroeg hij. Ik knikte en zei dat ik het toch niet zo letterlijk had verwacht. Even later begonnen we met de geplande opnames. Voor Spaarbeleg maak ik een filmpje over de dagelijkse praktijk van hun zelfstandige adviseurs. Tjeerd is sinds enkele maanden zo'n Spaarbelegger.

Toen ik zojuist aan Rolf vertelde waar ik vanochtend terecht was gekomen, moest hij hartelijk lachen. "Wat een geweldig verhaal," zei hij. "Dat je als Spaarbelegger richting je klanten gaat en de dames gedag zegt. En dat die dan ook gaan beleggen. Maar dan net even anders. Geweldig! Heb je daar beelden van?"