De weblog met de positieve vibes!

8.10.06

Hartelijke groeten voor 'Der Alte'

Zondagochtend. Eén van mijn voorlopig laatste diensten bij het ANP. We hadden een bericht over de Duitse natuurfilmer Heinz Sielmann, die in München bleek te zijn overleden. "Denk je eraan dat je wel echt München zegt?" vroeg eindredacteur Peter van Oudheusden bezorgd. "Niet Münsjen dus, maar München!" Hij vertelde over zijn leraar Duits van weleer, die zich zou omdraaien in zijn graf bij het horen van een sj-klank. "Strenge man was dat," voegde Peter er aan toe.

"Ik had vroeger ook een strenge leraar Duits, al kon ik het op zich goed met hem vinden. De man heette overigens net als jij Van Oudheusden," zei ik. "We noemden hem altijd 'Der Alte'," voegde ik eraan toe. Peter keek me aan en lachte. "Dan heb jij op het Groen gezeten. Joop van Oudheusen! Dat is mijn oom. Ik zie hem vanmiddag weer op een familiebijeenkomst." Ik bezwoer Peter 'Der Alte' vooral mijn hartelijke groeten te doen en bedacht dat Nederland een dorp is.