De weblog met de positieve vibes!

28.12.06

'Checken of jij er ook in staat!'

Editor Dave verkeerde in lichte paniek, zo leek het. Terwijl ik wat stond te keuvelen met een aantal van zijn collega's, riep hij me bij zich. Hij klikte onderwijl verwoed met zijn muis door een site die ik niet direct herkende als Google Earth. Ik heb er dan ook niet zoveel mee. Dit in tegenstelling tot mijn goede vriend Paul die, als je hem aanraadt om in zijn zomervakantie eens ergens anders heen te gaan dan naar Saint Tropez waar hij al decennia komt, zegt: "Ik hoef in principe zelfs helemaal niet meer de deur uit. Ik heb toch Google Earth!" Dave was duidelijk minder enthousiast. "Ik sta hier echt versteld van," riep hij uit. "Ik sta er gewoon in! Met naam, adres en telefoonnummer. Ik sta gewoon in Google Earth! Hoe kan dat?"

Mijn oog viel op een lijst, links op zijn scherm. Dave was blijkbaar bezig om zijn complete vrienden- en kennissenkring in het programma op te zoeken. "Sta jij er ook in?" vroeg hij, nog steeds behoorlijk opgewonden. Ik antwoordde naar waarheid dat ik werkelijk geen idee had, maar dat het me ook niet zoveel kon schelen. "We moeten even checken of jij er ook in staat," riep Dave uit. Ik gaf hem mijn kaartje, wenste hem veel succes en liep vervolgens naar de tweede verdieping om de vroege uitzending van Hart van Nederland voor te bereiden. Niet veel later was ik terug op de eerste, waar Dave nog altijd ongelovig naar het beeldscherm zat te turen.

"Je staat er in hoor," riep hij. Ik wierp een blik over zijn schouder en inderdaad: Sander Versluys BV, keurig aangegeven op het Rotterdamse Weena-Zuid. "Het lijkt wel alsof ze alle gegevens van de Kamer van Koophandel in Google Earth hebben gestopt," vervolgde Dave met de toonzetting van iemand die zojuist een groot complot heeft ontdekt. "Dat kan toch niet zomaar?" Ik zei dat ik het allemaal prima vond, zolang het maar niet om mijn huisadres en mobiele nummer ging. Dave leek even tot rust te komen. Een kort moment vloeide de opgewonden energie rond hem weg en leek hij vrede te hebben met zijn ontdekking dat je via Google Earth meer kan vinden dan alleen wat markante bouwsels of een alternatief voor je vakantie, zoals Paul.

Toen veerde hij weer op. "We moeten Ramon checken! Misschien staat die er ook wel in. Dit kan toch niet! We moeten Ramon checken..."