De weblog met de positieve vibes!

18.12.06

'Dat staat niet in mijn functieomschrijving!'

"Ja, hallo met Richard Zwamborn. Ik kom net uit Zoetermeer en ik zou om half vier bij u zijn, maar dat red ik niet. Want de trein heeft vertraging. Het gaat om een psychologische test. Ik weet zelf eigenlijk niet waar dat allemaal voor nodig is, want volgens mij mankeert er niets aan mij of aan mijn werk. Maar van personeelszaken vonden ze het toch wel een goed idee. Dus ik heb eerst nog gezegd: mij niet gezien, ik doe dat niet! Maar dan zou ik een aantekening krijgen in mijn dossier en die mevrouw – die ken ik wel en dat is absoluut geen aangenaam type – die zei dat ze dat als een soort werkweigering kunnen beschouwen. Dus ja, dan stem je maar in. Onder protest, dat wil ik er wel heel duidelijk bij zeggen!

Want ik snap ten eerste al helemaal niet waarom het werkweigering zou zijn. Ik ben toch goddomme niet aangenomen om psychologische tests te maken? Ik heb wel wat beters te doen. Dat staat ook helemaal niet in mijn functieomschrijving! En ook andere collega's, die hebben volgens mij nog nooit zo'n test gedaan. Maar van de vakbond vonden ze het toch wel verstandig als ik in zou stemmen, dus ben ik op weg nu. Maar ik zeg u al: met mij gaat alles prima! Dit is gewoon weer zo'n geintje van ze. Dat doen ze de hele tijd. Als ik niet beter zou weten, dan zou ik bijna denken dat er iets achter zat.

Maar half vier, dat gaat dus echt niet lukken. Moeten we anders misschien een nieuwe datum prikken? Ik ben overigens wel erg druk de komende weken. Wat zegt u? Ja, dat weet ik niet precies, want de trein heeft vertraging, maar half vier wordt het zeker niet. Ik denk kwart over vier op z'n vroegst. Wat? Ok, dan zie ik u dan. Oh, wacht, nog één ding. U gaat toch niet aan mijn baas doorgeven dat ik te laat ben, hè? Ok, want dan zou ik er niet zo best op staan, vrees ik. En ik wil niet dat er rare verhalen over mij de ronde gaan doen. Daar hou ik niet van. Bedankt! En tot straks dan maar."

Richard klapte zijn telefoon dicht en richtte een chagrijnige blik op het voorbijrazende landschap.