De weblog met de positieve vibes!

18.12.06

Enorme stapel kookboeken voor de neus

De afgelopen jaren wisten we de feestdagen professioneel te ontwijken. Om er vervolgens achter te komen dat bijvoorbeeld ook in Australië en echt overal in Azië gewoon kerst en nieuwjaar wordt gevierd. Maar een vakantie vormde in ieder geval een goed excuus om niet met de familie aan een kerstdiner te eindigen. Niet dat er ook maar iets tegen die familie is hoor. Nee, het is vooral de kerst. Die voelt zo obligaat. Net als oud & nieuw. Daar heb ik een zo mogelijk nog grotere hekel aan. Met warme gevoelens denk ik dan ook terug aan 31 december 2004 bijvoorbeeld, toen we om elf uur 's avonds in slaap vielen in het Nieuw-Zeelandse Te Anau, waardoor de start van het nieuwe jaar in eerste instantie volledig aan me voorbij ging.

Maar goed, dit jaar komen we er dus niet onder uit. Een vakantie lukt pas half januari en dus zal ik de komende weken even moeten doorbijten. Hoewel, het valt uiteindelijk wel mee. Op tweede kerstdag en 1 januari moet ik gewoon werken en dus blijft eigenlijk alleen eerste kerstdag over. Dan zijn we bij de ouders van Miriam, in gezelschap van een flinke hoeveelheid oma's, opa's en ander familiespul. Ik heb afgedwongen dat ik het dessert mag maken. En dat levert wat stress op, eerlijk gezegd. Want de bessengelei die ik vorig weekend uitprobeerde zakte zelfs na een hele dag stijven in de koelkast als een plumpudding in elkaar. Om over mijn pogingen om custard voor een trifle te maken, nog maar te zwijgen. Het werd een soort roerei op het laatst.

De bessen zijn inmiddels definitief door Miriam afgeschoten en de trifle – die dit weekend wél lukte, maar níet in mijn smaak viel – is ook van tafel. En dus zit ik met een enorme stapel kookboeken voor de neus. Te peinzen over de vraag of het frambozenpavlova moet worden of Jamaïcaanse gebakken banaan, met een knipoog naar de tropen waar we eigenlijk hadden moeten zijn. Misschien een rabarber-rozijnenpie? Het zal wel lastig zijn om überhaupt rabarber te vinden in de winter. Een mango-ijstulband misschien? Sinaasappelsoufflé? Of abrikozentaartjes? Crème caramel? Marmeladepudding? Chocolademousse? Cassata? Flensjes met appel en calvados? Of een kiwisorbet?

Ik kan natuurlijk ook gewoon een bak Hertog-ijs halen...