De weblog met de positieve vibes!

21.12.06

Lekker marktaandelen doorspitten

Ik ben een kijkcijferfreak. Altijd al geweest. Een bezoekje aan Kijkonderzoek.nl hoort dan ook tot mijn vaste ochtendroutine. De cijfers intrigeren me. Dat heeft iets te maken met het zoeken naar bevestiging. Bevestiging dat een programma waar ik de avond ervoor met afgrijzen naar heb zitten kijken, ook heel slecht scoort. Of andersom. In ieder geval is er een direct verband met mijn kijkverslaving, die al even alom tegenwoordig is.

Sinds ik voor SBS werk, klinkt mijn voorliefde voor kijkcijfers misschien niet eens zo onlogisch. Voorheen viel deze hobby toch een beetje in de categorie rariteiten, samen met mijn interesse voor landkaarten. Heerlijk om gewoon wat te bladeren in de Times Atlas of the World, zoals het lekker is om marktaandelen door te spitten. Maar tegenwoordig kan ik me van kijkcijfers ook echt beter gaan voelen. Of juist niet.

Vooral als de vroege editie van Hart van Nederland lekker scoorde en RTL Boulevard juist een mindere dag had, begint mijn ochtend met een glimlach. Bij de late editie van Hart heb ik dat minder, omdat daar toch wel massa's mensen naar kijken. Maar 1,8 miljoen, zoals gisteravond, is op een reguliere woensdag wel wat uitzonderlijk. Je zult begrijpen dat ik mijzelf vanmorgen nauwelijks hoefde te motiveren voor de rest van deze ge-wel-di-ge dag!