De weblog met de positieve vibes!

19.3.07

Vijf dagen 'va bene' en 'prego'

Komend weekend nog even lekker twee dagen Londen. Een soort verlenging van de paar dagen Parijs, vorige week. En volgende week woensdag naar de sneeuw! Ben vijf dagen als reisleider en skigids op pad voor Summit Travel. Voor het vijfde jaar op rij, geloof ik. Het is ooit begonnen vlak na de oprichting van Summit, toen een groep van Rijkswaterstaat een uitje had in de buurt van Châtel. En omdat de ouders van Ludo daar de helft van het jaar wonen, was al snel besloten dat wij mee zouden gaan. Ook het jaar daarop hebben we dat gedaan. Later ben ik zelf nog met een grote groep van Microsoft op pad geweest en vorig jaar met twee divisies van Deloitte, in Andorra.

Juist omdat de dagelijkse praktijk van Summit goeddeels aan me voorbij ging – Rob was en ís immers de kapitein op het schip – voelde het goed om minstens één keer per jaar met klanten op pad te zijn. Om voeling te krijgen en houden bij het product en niet alleen over de cijfers te praten. Maar ook omdat je als reisleider aan de meest geweldige vorm van dienstverlening doet. Directer kan bijna niet. Van de vraag bij aankomst waar het toilet is, via de indeling van de kamers, extra sleutels en de kwaliteit van het lopend buffet, tot de afhandeling van openstaande minibarfacturen bij vertrek. Zeker in mijn tijd bij Intermax voelde het managen van dit soort problemen als een weldadige afwisseling van de dagelijkse praktijk.

Hoewel John, Ludo en ik ons belang in Summit Travel eind vorig jaar al verkochten, vroeg Rob of ik misschien toch nog een reisje wilde doen. En dus ga ik samen met Karina – die ik vorig jaar nota bene zelf in Andorra heb gespot en met Rob in contact heb gebracht – naar het Italiaanse Madonna di Campiglio, in de Dolomieten. We vliegen woensdag, hebben donderdag de tijd om het gebied te verkennen en gaan dan vanaf vrijdag op pad met de minder ervaren skiërs uit – opnieuw – een grote groep van Deloitte. En ik heb er zin an! Ik was dit seizoen nog niet in de sneeuw en sowieso is een paar dagen weg altijd welkom. Lekker. Vijf dagen 'va bene' en 'prego'...