De weblog met de positieve vibes!

27.4.07

Aardig om de tijd wat te doden

Tijdens een even-bijpraten-moment met collega voice-over Arno van SBS, werd ik deze week flink getriggerd. Arno vertelde dat hij regelmatig zelf de Hart-leader monteert, een klus die normaal gesproken is voorbehouden aan editors. Nou ís Arno van huis uit editor, dus helemaal branchevreemd is zijn nevenactiviteit ook weer niet, maar het bracht me in ieder geval tot de conclusie dat ik dat ook wil! Er zijn namelijk best wat momenten waarop je als voice-over even wat minder te doen hebt. En dan kan een montageklusje aardig zijn om de tijd wat te doden. Nog los van de momenten waarop het zelfs praktisch is wanneer ik bijvoorbeeld zelf een tekstje 'over zwart' kan inspreken, vakjargon voor een situatie waarin de beelden nog niet zijn gelegd maar de voice-over al wel is gewenst.

Kortom: ik ga op cursus. Een cursus Avid, het systeem dat ze bij SBS – en veel andere omroepen – gebruiken om te monteren. Opper-editor Ewoud vond het een goed idee; met een week of drie ben ik aan de beurt. Ondertussen vast lekker illegaal aan de slag. Rianne helpt me zo even op weg met de leader voor vanavond...