De weblog met de positieve vibes!

4.4.07

Die onmiskenbaar rollende 'r'

Voor een meerderheid was het de tweede keer in hun leven dat ze sneeuw zagen. De eerste keer onlangs in Nederland en nu in Madonna di Campiglio. Vier Indiërs op wintersport met hun collega's van Deloitte. Venkatasubrami, die door zijn vrienden kortweg Venkat wordt genoemd, Sandeep, Avinash en Preeti, een ambitieuze jonge vrouw die – anders dan haar geringe lengte doet vermoeden – behoorlijk van zich af kan bijten.

Al op de eerste avond belandde ik samen met hen aan een tafel in het restaurant van hotel Ideal. Er heerste een uitgelaten sfeer. In hun kenmerkende Engels, met die onmiskenbaar rollende 'r', maakten ze aan de lopende band grapjes. Alleen Sandeep kon ik zo nu en dan moeilijk volgen. Gelukkig voegde hij steevast 'just joking' toe aan het einde van een komisch bedoelde zin. Zo wist ik precies wanneer ik moest lachen.

Met Preeti en Octavio, een Mexicaanse expat uit het gezelschap, ben ik twee middagen op pad geweest. Met slechts evenzovele lessen achter de rug, joeg ik ze hun eerste rode piste af. Op de laatste dag kwam Preeti al redelijk soepel naar beneden. Octavio viel nog om de honderd meter, maar wilde het steevast opnieuw proberen, ondertussen mijn aanwijzingen als een mantra prevelend. We waren een opmerkelijk gezelschap.

Hoe opmerkelijk ook, het meest is me toch het verhaal bijgebleven dat ik hoorde in de kroeg, over de Indiërs van het jaar ervoor. "Die wilden alleen maar achterstevoren skiën," vertelde iemand van Deloitte. "Dan hadden ze meer controle, vonden ze zelf."