De weblog met de positieve vibes!

14.5.07

‘Even de dames gedag zeggen’

De verslaggevers van Hart werden afgelopen week gemaand om hun muzieklijsten bij te werken. Met spoed. En dus was een aantal van hen lichtelijk geagiteerd op zoek naar componisten, uitvoerenden en labels van deuntjes die ze eerder in items hadden gebruikt. Zo kon het gebeuren dat mij vrijdag de vraag voor de voeten werd geworpen van wie het nummer is dat Jan van Veen altijd gebruikte in Candlelight. Dat zwijmelige violennummer, waarop hij met sonore stem de ingezonden gedichten voorlas.

Geen idee en met Google kwam ik er ook al niet uit. Dus besloot ik – niet voor één gat te vangen en charmant als ik op sommige momenten ben – een hulplijn in te zetten. Het werd Eddy Becker. Die was erbij tenslotte toen Jan van Veen het programma uitvond op Veronica, ettelijke decennia geleden. Eddy beantwoordde zijn telefoon vanuit een toko. "Eén momentje Sander, ik moet even de dames gedag zeggen," zei hij na het opnemen. "Dag dames!" Om me vervolgens – vriendelijk als altijd – te woord te staan.

"Zit ik in Weekend Miljonairs?" vroeg de goedlachse Eddy nadat ik hem had verwelkomd als hulplijn. Ware dat het geval geweest, dan had ik zeker de volgende vraag gehaald, want Eddy hoefde nog geen seconde na te denken. "Montovani," riep hij. "En het nummer heet Greensleeves! Doe de groeten aan Robert!"