De weblog met de positieve vibes!

22.12.07

'Ninety-nine procent crazy driver'

De taxirit van Delhi naar Pushkar was allesbehalve onaagenaam. Aan Baba had ik een geweldige chauffeur. Niet alleen wist hij ons met goed gevolg door het chaotische verkeer te leiden, dat echt alle voorstellingsvermogen te boven gaat, maar ook sprak hij net genoeg Engels om zo nu en dan een feitje uit te wisselen en te weinig om zeven uur lang aan één stuk door te moeten praten. Want zo lang duurde de reis. Af en toe dommelde ik in op de achterbank, om na zo'n 'powernap' weer iets frisser uit de ogen naar buiten te kunnen kijken. Ik vond India direct al een fascinerend land.

Op het eerste gezicht is het - zeker landschappelijk - niet heel anders dat Thailand, Laos of Cambodja. Stoffig vooral. Vies. Veel afval langs de weg. Maar op het tweede gezicht bleek India excentrieker dan elke andere bestemming die ik tot nu toe heb aangedaan. Dat zit 'm vooral in de mensen. Een wirwar van veelkleurige mensen met uitgesproken gezichten en veelzijdige outfits. Variërend van keurig gekapte Indiërs met golvend zwart haar en smetteloze maatpakken tot mannen met bizarre baarden en tulbanden op het hoofd. Vrouwen in kleurige gewaden. Kinderen in typische klederdracht.

Maar ook het feit dat Baba in een auto van Tata reed, dat we bij de eerste stop al direct een man met een cobra in een mandje achter ons aan hadden, apen de snelweg over zagen steken en onderwijl koeien probeerden te ontwijken, droeg bij aan de magie. Wat me verder opviel was dat je in India om de kilometer een tankstation ziet - meestal nog in aanbouw - en dat toeteren door iedereen wordt aangemoedigd. Het staat zelfs standaard achterop vrachtwagens: 'please blow horn'. Handig, begreep ik al snel, omdat spiegels vaak ontbreken en niemand zich aan verkeersregels stoort. "In India ninety-nine procent crazy driver," schreeuwde Baba.

Pushkar blijkt een oase van rust. Vergeleken bij wat ik tot nu toe heb gezien dan. Gisteren en vandaag een beetje tot rust gekomen en morgen door naar Bundi. Ik heb er zin in...

[Zie ook: Dossier India]