De weblog met de positieve vibes!

25.9.08

Wat precies de klachten waren

De mevrouw van de alarmcentrale reageerde uiterst beheerst en was vooral bijzonder behulpzaam. En dat terwijl er van een alarmerende situatie allerminst sprake was. Hoewel ik op advies van Paul nog even had overwogen om een noodsituatie te veinzen, door op de alarmknop te drukken en in de slipstream van mijn bevrijding aan de toegesnelde monteur te vragen of hij wellicht ook kans zag mijn fietssleutels veilig te stellen, die - heel toevallig - op de bodem van de liftschacht lagen. Maar ik besloot uiteindelijk gewoon voor mijn eigen onbenulligheid uit te komen.

Dus biechtte ik het verhaal aan de mevrouw van het liftbedrijf op, over hoe de sleutels uit mijn hand waren geglipt en precies in de ruimte tussen lift en gebouw waren gegleden. Ze was allerminst onder de indruk. Ze vond het vooral vervelend voor me, maar ik was beslist niet de eerste die dit ongemak was overkomen. En dat stelde me gerust. "Maar," vervolgde ze met een spijtige ondertoon in haar stem, "als ik een monteur moet sturen, is dat helaas niet gratis." Ik zei dat ik dat begreep, maar voor ik was uitgesproken vervolgde ze haar verhaal. Nu had haar stem bijna iets ondeugends. "Tenzij er natuurlijk een onderhoudsklusje is," gaf ze de bal voor. Ik kopte hem in door te melden dat de tl-balk achter het bedieningspaneel mijns inziens nodig toe was aan vervanging. Dat leek haar heel plausibel.

Of ik een enveloppe met mijn naam en huisnummer in dezelfde liftschacht wilde laten glijden waar eerder de sleutels in waren verdwenen, zodat de monteur ze mij kon terugbezorgen. Ik bedankte haar hartelijk voor de geweldige service en hing opgelucht op. Twee uur later – ik was elders aan de slag - werd ik gebeld. De liftmonteur. Wat precies de klachten waren, want met de tl-verlichting was volgens hem niets aan de hand. Ik zei dat het verhaal me verbaasde, maar dat ik me dan waarschijnlijk had vergist. "En er was ook iets met twee sleutels?" vroeg de man argwanend. "Dat is waar ook," zei ik zo achteloos mogelijk. "Als u er toch bent! Misschien kunt u even kijken...?"