De weblog met de positieve vibes!

13.10.08

Belastingvluchteling voor even

Ik zou een dief zijn van mijn eigen portemonnee als ik het niet zou doen. Volgende maand reis ik naar Maleisië vanuit Düsseldorf. Want op die manier ontloop ik de vliegtaks op Schiphol. Sowieso ben ik van mening dat - als er al milieubelasting moet worden geheven - zo'n maatregel persoonsgebonden zou moeten zijn. Het hele jaar zit ik immers op de fiets en in de trein, maar wanneer ik eens een stukje wil vliegen, betaal ik net zoveel extra als de volksstammen die met hun auto dagelijks onze ozonlaag opsouperen.

Maar de vliegtaks mist bovenal zijn doel. Zo adverteert de luchthaven in Duitsland zelfs met de ruime parkeergelegenheid. Kom lekker met de auto! Zelf neem ik overigens de ICE. Dat bespaart weer een boom.

Het verschil in prijs tussen Schiphol en Düsseldorf is enorm. Inclusief mijn treinreis betaal ik bij Emirates nu 650 euro. Terwijl ik dik 1100 euro was kwijt geweest wanneer ik in Amsterdam zou zijn opgestegen met onze nationale trots. En helemaal bizar is het dat reizen met KLM via een omweg zelfs goedkoper is. Ik zou 150 euro kunnen besparen door eerst naar Brussel te gaan, daar in een vliegtuig naar Amsterdam te stappen en vervolgens door te reizen naar Kuala Lumpur. Volstrekte waanzin natuurlijk.

De reden dat ik niet in Brasschaat woon, is dat ik op zich graag belasting betaal. Eerlijk waar. Maar de vliegtaks gaat me te ver. Daarom nu toch maar belastingvluchteling voor even. Ik zal een symbolische bonsai planten...

[Zie ook: Dossier Maleisië]