De weblog met de positieve vibes!

19.11.08

De jungle is 'big business'

Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld. Meer dan 130 miljoen jaar om precies te zijn. Door de geografische ligging heeft het nationaal park bovendien nooit geleden onder ijstijden, waardoor het in feite een enorme tijdcapsule is. Dat blijkt voornamelijk uit de maat der dingen. Alles is hier groot. Enorme bomen, maar ook reusachtige insecten. Ik zag zojuist bijvoorbeeld een uit de kluiten gewassen mier, waar je onder normale omstandigheden liever een blokje voor om zou gaan. In dit geval heb ik er een tijdje vol verbazing naar staan kijken.

Maar niet alleen de flora en de fauna is groot. De jungle is vooral ook 'big business'. Hoewel het aantal bezoekers jaarlijks nog ruim onder de honderdduizend blijft, hebben ze hier prima door hoe je geld kunt verdienen aan toeristen. Zo kost de ruim drie uur durende - en iets vermoeiende - boottocht naar de ingang van Taman Negara ongeveer net zoveel als een overnachting in een gemiddeld hotel. Om over de prijzen van hotels in het park zelf maar te zwijgen. Uiteindelijk is dat natuurlijk niet waar het om gaat. Het is hier namelijk gewoon ronduit prachtig.

Terwijl ik bijkom van een relatief korte tocht door het regenwoud, die er desondanks voor heeft gezorgd dat ik werkelijk drijfnat ben, tref ik in mijn e-mail een uitnodiging voor de afscheidsborrel van CITY FM. Vanaf komend jaar bestaat dat station namelijk niet meer. Of ik me zaterdag 13 december om half acht in Reykjavik wil melden. Ga ik net redden! Kortom: het ene uitje is nog niet voorbij of het volgende dient zich alweer aan. En vanaf maandag 15 december ga ik dan echt weer aan de slag! Beloofd...

[Zie ook: Dossier Maleisiƫ]