De weblog met de positieve vibes!

27.11.08

Rare gasten, die Maleisiërs

Opnieuw een bericht met verzamelde indrukken, observaties en belevenissen...

Elk Maleisisch dorp heeft een KFC. Waar Nederland zesentwintig vestigingen telt van Kentucky Fried Chicken, moeten het er in dit land vele honderden zijn. Het kleinste gat is ermee uitgerust, al is het maar de mini-uitvoering waar je slechts (minieme) Colonel Burgers kunt krijgen. Vaak vervult KFC ook een rol in routebeschrijvingen. Niet zelden hoor je in het antwoord op een vraag, zinsnedes als: "close to KFC", "next to KFC" of "two blocks from KFC".

Ook in Maleisië wordt het programma 'Deal or no deal' uitgezonden. Eén van Neerlands meest succesvolle exportproducten. Hier is de lokale versie, in het Engels, te zien op NTV7. Het programma wordt gepresenteerd door Aanont Wathanasin - kortweg 'Non' - die dat zeer vakbekwaam en uiterst geestig doet. Dat Non met de metro naar zijn werk gaat, had ik niet gedacht. Tot ik hem - in het gezelschap van vier bloedmooie vrouwen met koffer - in Kuala Lumpur op het perron tegen het lijf liep.

Wel eens een 'courtesy call' gehad? Ondanks het feit dat ik toch heel wat heb gereisd de afgelopen decennia, overkwam het me deze week voor het eerst toen ik verbleef in hotel 'Liwagu Suite' in Kinabalu Park. Hetzelfde meisje dat me rond het middaguur mijn kamer had gewezen, stond rond half zes opnieuw voor de deur. Om te informeren of de tv werkte en het water van de douche warm genoeg was. Ik bekende dat ik nog geen douche had genomen, waarop ze zelfs even een vies gezicht leek te trekken.

En tenslotte het 'breaking news' dat de Maleisische media al dagen beheerst: de fatwa op yoga. Volgens lokale islamitische geestelijken kan yoga niet door de beugel en moslims wordt dan ook dringend geadviseerd om afscheid te nemen van hun klasjes. De verwarring is alom, te meer daar het onduidelijk blijft of yoga helemaal in de ban is of dat het slechts om de spirituele elementen gaat. Die kwestie is nu doorgeschoven naar het hoogste islamitisch college. Menig praktiserend yogabeoefenaar houdt ondertussen de adem in. Hoewel... is dat nog toegestaan?

Rare gasten, die Maleisiërs.

[Zie ook: Dossier Maleisië]