De weblog met de positieve vibes!

9.11.08

Uit de kluiten gewassen knoflook

Ik ben dol op 'wet markets'. Of het nu de Boqueria in Barcelona is of zelfs de vrijdagmarkt bij mij thuis om de hoek, het is heerlijk om er rond te struinen. Daarbij geldt overigens wel: hoe exotischer, hoe beter. Mijn eerste Aziatische ervaring had ik jaren geleden op de Shau Kei Wan Market in Hong Kong. Ik herinner me vooral de prachtige mini-paksoi die ze daar verkochten. Dat schitterend contrasterende groen en wit. De schattige afmetingen. Niets is fijner dan je te vergapen aan verse vis en inheemse landbouwproducten. Het geschreeuw te horen van de kooplui en je een weg te banen tussen drommen kritisch keurende 'locals'.

Vanochtend was ik op de Pudu Market in Kuala Lumpur, waar het in alle vroegte al een drukte was van belang. Waar je bij de eettentjes die het terrein omzomen verser dan vers kunt eten. En waar je zou wensen dat je zelf een keuken tot je beschikking had om met die prachtige producten aan de slag te gaan. Ze lagen er weer: de manden vol rode pepers en uit de kluiten gewassen knoflook. Schitterend groene asperges, nog naspartelende meervallen en bakken vol schelpdieren. Voor het eerst werd ik er ook geconfronteerd met kakelverse kip. Zo vers dat de beesten ter plekke werden geslacht. En toegegeven: dat was best een akelig gezicht.

Toch heb ik er een tijdje gefascineerd naar staan kijken. Hoe de hals van de kippen half werd doorsneden, waarna de dieren in een grote ton verdwenen om daar in alle rust dood te bloeden. Waarna ze ter plekke werden geplukt en ontdaan van hun poten. Die worden hier namelijk los verkocht. Rauw of gefrituurd, maar in ieder geval hartstikke halal. En stukken minder hypocriet dan in de voorverpakte variant bij Albert Heijn. Hier geen klinische gele bakjes met cellofaan en een barcode, maar roze plastic tasjes die net niet waterdicht zijn en daardoor nog wat lekken tijdens het vervoer. Ik zeg: heerlijk met wat knoflook en rode peper. Misschien wat asperges erbij...

[Zie ook: Dossier Maleisiƫ]