De weblog met de positieve vibes!

27.11.08

Vreemdsoortige varenvariaties

Het regenwoud heet natuurlijk niet voor niets 'regenwoud'. Maar als het een hele dag aaneengesloten plenst, is dat toch wat veel van het goede. Het bos aan de voet van Mount Kinabalu - met ruim vierduizend meter een oprechte reus - veranderde al snel in een enorme modderpoel. Eerst probeerde ik de plassen nog te ontwijken door de uitwaaierende boomwortels die alom tegenwoordig zijn, te gebruiken als springplank en van het ene stukje droog naar het andere te 'hoppen'. Uiteindelijk accepteerde ik dat natte voeten onvermijdelijk waren.

Vooraf had ik mijn schoenen, sokken en lange broek ingespoten met antimuggenspray om bloedzuigers op een afstand te houden. Of het daar uiteindelijk aan te danken was, valt moeilijk te zeggen, maar feit is dat ik als prooi in ieder geval niet voldoende aantrekkelijk bleek. Gevoegd bij het feit dat het regenwoud in Kinabalu Park gewoon ronduit schitterend is, was het - ondanks de regen - toch weer een geweldige ervaring om daar te zijn. Om me te verwonderen over de vreemdsoortige varenvariaties en andere exotische vegetatievormen.

En de volgende ochtend scheen natuurlijk de zon. Want zo gaat dat. Ook in Maleisiƫ...

[Zie ook: Dossier Maleisiƫ]