De weblog met de positieve vibes!

10.12.08

De laatste vijfendertig euro

'Pas geblokkeerd'. Geen prettige mededeling wanneer je met twee blikjes Red Bull en een krant onder je arm, een portemonnee in de ene hand en een pakje Marlboro in de andere, uit alle macht probeert een trein te halen. Maar de automaat was onverbiddelijk: 'Pas geblokkeerd'.

Niet veel later bleek aan de telefoon dat ik recentelijk ben 'geskimd'. Er is niets door de veronderstelde criminelen afgeschreven, maar ik ben uit voorzorg toch maar afgesloten.

Beelden van IJsland drongen zich op, waarnaar ik morgen vertrek en waar het leven weliswaar goedkoper is dan een half jaar geleden, maar vermoedelijk niet op het niveau dat ik mezelf vier dagen kan bezighouden met de laatste vijfendertig euro die cash beschikbaar is.

Ik realiseerde me opeens hoezeer ik afhankelijk ben van mijn pinpas en met welke achteloosheid ik dat stukje plastic dagelijks gebruik. Even pinnen. Het lijkt zo vanzelfsprekend.

De bank toonde zich - na enkele stevige controlevragen - overigens uiterst behulpzaam. Eind van de middag is het probleem voor de komende dagen in ieder geval opgelost. En als ik in IJsland alsnog extra cash kan gebruiken, dan moet ik niet aarzelen om nogmaals te bellen.

Plusje voor ING. Maar mensen, wat een gedoe...