De weblog met de positieve vibes!

8.2.09

Associaties met Zuid-Amerika

Het kost me tot nu toe moeite om de Filippijnen te plaatsen. Ik ben in Baguio op het moment, dik tweehonderd kilometer ten noorden van Manila. In de bergen, omringd door dennebomen. Landschappelijk doet de omgeving dan ook allerminst denken aan Aziƫ. En ook de mensen komen me weinig orientaals voor. Eerder Boliviaans. Gek is dat, ik heb voortdurend associaties met Zuid-Amerika. Heeft ook wel iets met het klimaat van doen. Door de hoogte is het zonnig, maar niet warm. Aangenaam, dat wel. Prettig is het ook dat iedereen Engels spreekt. Met dank aan het Amerikaanse leger, dat de Filippijnen decennialang als uitvalsbasis gebruikte.

Bangkok ligt inmiddels alweer een dikke dag achter me. Door mijn gemiste vlucht was ik er uiteindelijk veel te kort. Maar lekker was het desondanks. Wat hou ik toch van die stad! Over drie weken in de reprise. Nu al zin in...

[Zie ook: Dossier Filippijnen]