De weblog met de positieve vibes!

22.3.13

Kopiëren kunnen Aziaten wel

In Nederland ken ik het alleen van de Amsterdamse bloemenmarkt. En van de Nieuwe Spiegelstraat in onze hoofdstad, met z'n talloze antiquairs. In Azië is het fenomeen echter wijdverbreid: hele straten waar winkel na winkel exact hetzelfde assortiment voert. Niet één zaak met keukengerei, maar gelijk twintig. Niet één bakker die de verkoop van brood combineert met pekingeend, maar zes en bovendien vlak naast elkaar. Liefst met reclameborden boven de deur die ook nog eens een vergelijkbare uitstraling hebben.

In het Vietnamese Mui Ne gaat het zo ver dat alle strandtenten in het noorden van het plaatsje niet alleen dezelfde opzet, maar ook dezelfde naam hebben: Bo Ke. Ooit was er één, die had succes en nu zijn er dus dertig. Want kopiëren, dat kunnen Aziaten wel. In Hanoi - waar we vorige zomer een aantal dagen doorbrachten - is zelfs een officiële wandeltour die door straten met een eenduidig aanbod voert. Straten die bovendien de naam dragen van de preferente handelswaar. Ik schreef toen al over de Kippen-, Schoenen- en Bamboestraat.

Maar zo idioot als in Hoi An hadden we het nog nooit meegemaakt. Daar bestaat de volledige oude stad uit winkels waar slechts één product te krijgen is. Vooruit, er zijn wat restaurants, maar verder zijn het vrijwel zonder uitzondering kleermakers die het beeld bepalen. Van oudsher worden in Hoi An stoffen geproduceerd, dus heel gek is het niet dat kleding ook nu nog tot de primaire exportproducten behoort. Maar dat de concurrentie inmiddels wat ongezonde vormen heeft aangenomen, zal iedere bezoeker toch moeten erkennen.

Overigens doet dat helemaal niets af aan het schattigheidsniveau van het plaatsje. Niet voor niets staat Hoi An dan ook op de werelderfgoedlijst van Unesco. Okergele pandjes met rode pannen, schitterende Chinese huisjes opgetrokken uit donker gelakt hardhout, een prachtige overdekte Japanse brug en na zonsondergang een zee van lampionnen die voor de mooiste sfeerverlichting zorgt; het is allemaal een lust voor het oog. Maar iets meer variatie in het aanbod kan geen kwaad.

Wat winkels met keukengerei, brood en pekingeend bijvoorbeeld. Of voor mijn part een volledige Kippen- of Bamboestraat...

[Zie ook: Dossier Vietnam]